Bare det å foreslå å legge en beredskapstrasé over Rådhusplassen blir å undervurdere dens betydning som hovedstadens samlende storstue, skriver Oslo Mela i et debattinnlegg i VG lørdag 11.november.
Les innlegget i sin helhet under bildet.
En tilgjengelig og samlende møteplass for hele byens befolkning og dens tilreisende, eller en halvtom plass der biltrafikken, ikke menneskene, prioriteres? Den nye byrådens skepsis overfor Statens veivesens planer om å asfaltere Rådhusplassen og bruke den som beredskapstrasé i de neste tre årene, er absolutt forståelige. Og vi tror ikke Statens veivesen helt har forstått hvor katastrofalt dårlig dette forslaget er.
Det er ikke uten grunn at Rådhusplassen har fått tilnavnet hele byens storstue. Mulighetene for felles deltagelse er større her enn på andre steder i denne byen, og plassen er like tilgjengelig for byens befolkning og enten de bor i Groruddalen, på Søndre Nordstrand, Ullern eller Frogner. Det er nok også derfor store institusjoner som Nobels Fredssenter og Nasjonalmuseet har ønsket nærhet til denne plassen.
Da Oslo Mela skulle finne et fast tilholdssted i 2002 var Rådhusplassen et av områdene vi var på befaring på, og under god veiledning fra arkitekt Peter Butenschøn falt også valget på denne plassen. Siden den gang har vi årlig brukt Rådhusplassen til å samle hele Oslos befolkning til en tre dagers feiring av musikk, mat og kunst fra land i sør. På Melafestivalen forsøker vi å forene nord og sør gjennom kunstneriske uttrykk, men denne foreningen av nord-sør og øst-vest blant befolkningen er heller ikke uten betydning. Bortsett fra 17.mai så er det får andre arrangementer som samler og viser den mangfoldige befolkningen som utgjør Oslo by.
Skulle Veivesenets ønske gå gjennom, så finners det selvsagt andre arenaer vi kan arrangere festivalen vår på, men det er få andre arenaer som har de samme samlende egenskapene som Rådhusplassen, og vi tror at både VG-lista og Oslo Maraton vil si seg enig med oss.