Den legendariske popstjerna Sajjad Ali, supergruppa Les Amazones d’Afrique, den eksperimentelle jazzartisten Sarathy Korwar, den karismatiske rapperen Sampa the Great og de innovative qawwaliene Zain Zohaib på Oslo Mela denne sommeren. Årets festival arrangeres 16. til 18. august på Rådhusplassen.
Les om artistene her:
Sajjad Ali
– Innovativ og eksperimentell popmusikk
Det er nok ikke helt feil å omtale Sajjad Ali som en av Pakistans mest legendariske popsangere. Gjennom en karriere på 45 år har han hele tiden evnet å eksperimentere og fornye sitt musikalske uttrykk og fremstår kanskje enda mer relevant i dag, enn da han som 13-åring debuterte som semi-klassisk sanger.
Sajjad Ali kommer fra en familie med utøvende kunstnere, og er selv både skuespiller, regissør og produsent ved siden av popkarrieren. I 1979 debuterte han med albumet «Master Sajjad sings Memorable Classics» og oppnådde bred anerkjennelse hos både artister og et voksent publikum. I 1983 fikk han muligheten til å opptre på PTV Silver Jubilee show og dette ble startskuddet for hans formidable popkarriere, og 1993-hiten Babia, der han kombinerer pop- og hiphop-rytmer, sikret ham stjernestatus.
Sajjad Alis unike kombinasjon av klassisk trent vokal og fengende popmelodier appellerer til et bredt publikum, og publikum kan glede seg til en enestående hit-parade på Rådhusplassen denne sommeren.
Les Amazones d’Afrique
– Supergruppe som kombinerer rytmer og harmonier med sosiale protester
Siden de ble grunnlagt i Mali har Les Amazones d’Afrique utviklet seg til å bli en kilde til både boblende kreativitet, sjelfull musikk og sosiale protester, men også et musikalsk kollektiv som setter en ny dagsorden for kvinnelige musikere i Afrika og den afrikanske diasporaen.
Gruppa ble dannet for ti år siden av de anerkjente artistene Mamani Keïta, Oumou Sangaré og Mariam Doumbia med mål om å gi stemme og muligheter for afrikanske kvinner og skape bedre kjønnsbalanse i kulturlivet.
Deres tydelige sosiale budskap løftes av sterke vokalharmonier og en smittende pan-afrikansk musikk som kombinerer tradisjonelle musikkformer med moderne pop og elektroniske rytmer og kongotronix-stilen. På deres nyeste album «Musow Danse» har de fått produsenthjelp fra Jacknife Lee (U2, Modest Mouse, Taylor Swift) til å skape en sound inspirert av moderne hiphop, trap og elektronika.
Sampa the Great
– Karismatisk og uredd rap
Med sin karismatiske blanding av hiphop, soul og afrobeat, ispedd elementer fra både jazz og zamrock, har Sampa the Great etablert seg som en overbevisende og frittalende rapper som overskrider både sjangre og forventninger.
Sampa the Great er født i Zambia, oppvokst i Botswana og har bodd både i USA og Australia, og refleksjoner rundt egen historie, identitet og røtter står sentralt i musikken hennes. Hun debuterte med albumet «The Return» i 2019 og i 2022 kom oppfølgeren «As Above, So Below», som hun spilte inn i Zambia under pandemien. Her hjalp bidraget fra lokale produsenter og musikere, samt gjesteopptredenen fra blant annet Angelique Kidjo, henne med å utvide sine musikalske referanser og kreativitet ytterligere.
Sampa the Great rapper både på engelsk, bantuspråket Bemba og bruker sør-afrikansk slang for å forsterke sine ærlige tekster og intuitive historiefortelling, og leder an en ny generasjon artister som utforsker mulighetsrommene i sine kulturelle og kunstneriske røtter.
Sarathy Korwar
– Eksperimentell jazz med politiske over- og undertoner
Siden han debuterte i 2016 har tablaspiller og perkusjonist Sarathy Korwar markert seg som en av de mest originale stemmene i UKs utforskende jazzscene med sine kompromissløse og banebrytende rytmer.
Korwar er født i USA, vokste opp i India og flyttet etter hvert til London for å satse på musikken. Han har studert både tabla og vestlige trommer, og fusjonerer disse i et lydbilde som henter inspirasjon fra alt fra sørøstasiatiske ragaer, avant garde hiphop, dub og kontemporær jazz. Han har samarbeidet med artister som Shabaka Hutchings, Arun Ghosh og Anoushka Shankar, og turnert med blant annet Kamasi Washington, Yussef Kamaal og Moses Boyd. Han har også tatt initiativ til UPAJ Collective, der sørøstasiatiske jazz- og klassiske musikere møtes gjennom en felles kjærlighet til den kreative gnisten som oppstår gjennom samspill og improvisasjon.
Det politiske spiller også en viktig rolle i hans musikalske prosjekt, noe konseptalbumet Kalak fra 2022 er et godt eksempel på og der Korwar bruker musikken til å skape et anti-fascistisk og anti-kolonialistisk musikalsk manifest.
Zain Zohaib
– Qawwaliens arvtakere og fornyere
Zain Zohaib tilhører den nye generasjonen qawwalier som bruker den klassiske musikken som base, men som tilfører ulike sjangre, instrumenter og teknologi til å skape en helt særegen sound.
Zain Zohaib er det yngste qawwali-tilskuddet på subkontinentet og at brødreparet har fått qawwalien inn med morsmelka er ingen underdrivelse. De er nemlig barnebarna til Ustad Haji Rehmat Ali Khan som i 40 år spilte sammen med Ustad Nusrat Fateh Ali Khan. Brødrene viderefører arven etter sin bestefar med rike qawwali toner og fengende opptredener, noe både deres fremføringer av komposisjonene «Haiderium» på Nescafé Basement og «Thagyan» på Coke Studio er gode eksempler på.
Som en ny generasjon qawwalier evner de både å videreføre sjangeren, men også å utfordre og fornye den og de bruker både elgitar, bass og synth i musikken sin – med bred anerkjennelse fra både publikum og artistkollegaer.